Vier nieuwe lezingen Muziekgebouw a/h IJ 2015-2016

Van oktober 2015 tot en met mei 2016 geef ik een paar nieuwe lezingen over historische personen, opnieuw in het voorprogramma van gerenommeerde musici. Anders dan in mijn eerste lezingenreeks is er een thematische lijn in de verhalen zichtbaar. Die heb ik er niet eens doelbewust ingelegd, pas toen ik de folder van het Muziekgebouw zag (http://www.muziekgebouw.nl/agenda/Series/445/Oude_Muziek) viel het me op. Of het nu om de islamitische Aurangzeb gaat of de drie katholieken van mijn daaropvolgende lezingen, keizer Leopold, Antonius Abt en Ignatius van Loyola, allen worstelen met en vanwege godsdienst.

cover-flyer-oude-muziekOp vrijdag 9 oktober ruim ik het podium in voor Aurangzeb, de keizer onder wie het Mughal rijk in India het machtigst werd, maar ook religieus eenkenniger; zoals zo vaak zijn de kiemen van verval al zichtbaar tijdens het hoogtepunt. In Vivaldi’s tijd had de reputatie van Aurangzeb Europa al bereikt, toen hij zijn grosso mogul schreef had hij Aurangzeb op het oog.

Leopold I, de zachtaardige maar rechtlijnige keizer van het Habsburgse Rijk, is hoofdpersoon van mijn lezing op 3 februari. Leopold moest in 1683 voor de aanstormende Turken Wenen ontvluchten. Een in allerijl georganiseerde Europese kruistocht, waar katholieken zowel als protestanten aan meededen, snelde hem te hulp. In het muziekprogramma na de pauze wordt een stuk van een componist gespeeld die bij de keizer in dienst was.

Op 3 april heb ik het over de woestijnvader Antonius Abt, grondlegger van het kloosterwezen uit de tweede eeuw van onze jaartelling. In de eenzame opsluiting van zijn grot trotseerde Antonius de innerlijke demonen van de mensheid. Hij werd de held voor veel middeleeuwse muzikale broederschappen, waarvan proeven hoorbaar na de pauze.

Ignatius van Loyola sluit op 15 mei mijn korte processie van religieuze prijsvechters. Ook hij is een monument van innerlijk gevecht, ook hij zag overal duivels en verschijningen. Wie zich realiseert hoe het kwam dat deze strenge en overgevoelige man uitgroeide tot een inspiratiebron voor vele tijdgenoten, beseft hoezeer de tijden zijn veranderd, maar in een ander opzicht ook beslist niet.

http://www.muziekgebouw.nl/agenda/Series/445/Oude_Muziek

Reacties staat uit voor Vier nieuwe lezingen Muziekgebouw a/h IJ 2015-2016

8 juli 2015 · 3:36 pm

Reacties zijn gesloten.