Mijn Top Dertien van ‘Memorabele Gouden-Eeuwers’

Van half december 2012 tot begin maart 2013 mocht ik iedere zondagmorgen bij het radioprogramma OVT (Onvoltooid Verleden Tijd) iemand voordragen voor een persoonlijke Top Dertien van Gouden-Eeuwers. Het is geen pantheon van uitsluitend helden geworden, ook al gingen de gedachten van veel mensen bij zo’n hitlijst direct in die richting. Mijn interesse ging meer uit naar figuren die gezamenlijk een verhaal vertellen over die eeuw. Dat mochten onbekende figuren zijn, zoals Hermanus Verbeeck. Verbeeck was als steuntrekker exemplarisch voor de eerste welvaartstaat ter wereld. Maar ook figuren die onsympathiek zijn, zoals Jan Pieterszoon Coen, zonder wie de Verenigde Oostindische Compagnie niet zo’n grote vlucht had kunnen nemen en de Gouden Eeuw nooit zo kruidig had geroken. Naarmate mijn hitlijst klimt in rangorde, wordt duidelijk dat ik het primaat leg bij de politici. In een tijd dat het doen van keuzes levensbedreigende gevolgen kan hebben, zijn het de politici die de situatie van miljoenen kunnen verbeteren. Vlak voor en tijdens de Nederlandse Republiek waren zij het die de omstandigheden schiepen voor de Gouden Eeuw. Het lijstje staat hieronder. Wie de biografietjes die ik op verzoek van OVT heb geschreven wil lezen, kan naar de site van de vpro: http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2012/december/Gouden-Eeuw-Top-13-in-OVT.html

1. Willem van Oranje   

2. Johan van Oldenbarnevelt

3. Spinoza

4. Hugo de Groot       

5. Willem III

6. Rembrandt van Rijn

7. Johan de Witt

8. Christiaan Huygens

9. Jan Pietserszoon Coen

10. Jan Huygen van Linschoten

11. Lodelijk de Geer

12. Maria Tesselschade Roemersdochter

13. Hermanus Verbeeck

Reacties staat uit voor Mijn Top Dertien van ‘Memorabele Gouden-Eeuwers’

Opgeslagen onder luc panhuysen

Reacties zijn gesloten.